Het leren van nieuwe woordjes kan een uitdaging zijn voor kinderen met dyslexie, vooral als het gaat om het onthouden ervan op de lange termijn. Gelukkig zijn er wetenschappelijk onderbouwde technieken die kunnen helpen bij het verbeteren van het geheugen van je kind. In deze blogpost bespreken we een aantal van deze technieken, gebaseerd op de bevindingen van Hermann Ebbinghaus en Donald Hebb.
De Vergeetcurve
Hermann Ebbinghaus ontdekte dat als een persoon een set informatie kreeg die direct kon worden opgezegd en vervolgens die informatie niet bewust herhaalde, hij na twintig minuten ongeveer 40% van de informatie zou vergeten. Na een uur zou dit percentage toenemen tot ongeveer 55%, en tegen het einde van de dag zou slechts ongeveer 36% van de informatie worden onthouden. Dit fenomeen staat bekend als de Vergeetcurve en laat zien hoe snel informatie uit het geheugen verdwijnt zonder herhaling.
Hoe werken de hersenen?
In de hersenen worden herinneringen opgeslagen en toegankelijk gemaakt door neuronen, de cellen die betrokken zijn bij het verwerken van informatie.
Een neuron heeft een axon, dat informatie verzendt, en dendrieten, die informatie ontvangen van andere neuronen via synapsen. Wanneer neuronen herhaaldelijk worden gestimuleerd, kunnen hun dendrieten groeien en sterker worden, waardoor ze meer informatie kunnen ontvangen en verzenden.
Salamitechniek en associaties maken
Je kunt bij het leren van de woordjes het betse alsvolgt te werk gaan. Start met de salamitechniek: dat houdt in dat woordjes in kleine groepjes worden geleerd, waardoor een volhoofd wordt voorkomen en het leren makkelijker wordt. Daarnaast kan het maken van associaties tussen nieuwe woorden en bekende concepten helpen bij het onthouden.
Gebruik flitskaartjes op kleur
Het gebruik van flitskaartjes is een klassieke en effectieve methode om woordjes te leren. Door elke taal een eigen kleur te geven, kan je kind visueel onderscheid maken tussen verschillende talen en het leren leuker maken.
Verspreid herhalen
Een effectieve techniek om het geheugen te verbeteren is verspreid herhalen (spaced repetition), waarbij herhaling van informatie plaatsvindt op verschillende tijdsintervallen. Door informatie regelmatig en verspreid in de tijd te herhalen, wordt het geheugen versterkt en wordt het beter onthouden.
Het juiste schema voor herhaling
Een goed schema voor herhaling is essentieel voor het onthouden van woordjes op de lange termijn. Een voorbeeldschema kan zijn:
– Herhalen na 1 uur
– Herhalen na 1 dag
– Herhalen na 3 dagen
– Herhalen na een week
– Herhalen na 2 weken
Dit herhalen hoeft niet veel tijd in beslag te nemen, soms zelfs maar 5 minuten.
Actief leren
Let op dat dit herhalen gebeurt door middel van: actief leren, waarbij je kind de woordjes uit het geheugen ophaalt in plaats van ze alleen maar te herlezen. Deze krachtige techniek is nodig om het geheugen te versterken. Moedig je kind aan om actief te oefenen met het ophalen van woordjes uit het geheugen.
Door gebruik te maken van deze technieken en strategieën, kunnen kinderen woordjes beter onthouden en hun taalvaardigheden verbeteren. Ouders kunnen hun kinderen helpen door hen te stimuleren regelmatig te herhalen en nieuwe informatie te verbinden met wat ze al weten. Met de juiste aanpak kunnen woordjes langdurig worden onthouden, wat cruciaal is voor succes op school en daarbuiten.