Dyslexie: Is het een leerstoornis?

jantineboone@jblearning.nl

In de wereld van leren en onderwijs is de term ‘leerstoornis’ veelvoorkomend, maar wat betekent het eigenlijk? Laten we eens dieper ingaan op deze term.

Wat betekent Leerstoornis?

Een leerstoornis is een algemene term die wordt gebruikt om problemen met leren te beschrijven. Dit kan variëren van moeilijkheden met lezen en schrijven tot problemen met rekenen en het begrijpen van gesproken taal. Het is een label dat vaak wordt toegepast op kinderen die worstelen met bepaalde aspecten van leren.

Definitie van Dyslexie

Dyslexie is een veelvoorkomende specifieke leerstoornis die het lezen en spellen beïnvloedt. Kinderen met dyslexie hebben vaak moeite met het herkennen en decoderen van geschreven woorden en kunnen ook moeite hebben met het automatiseren van lees- en spellingvaardigheden. Het is belangrijk om te benadrukken dat dyslexie niks te maken heeft met een gebrek aan intelligentie of inzet. Het is eerder het resultaat van verschillen in de manier waarop de hersenen informatie verwerken.

Is Dyslexie een Leerstoornis?

Mijn mening is dat dyslexie geen leerstoornis is, maar eerder een neurologische aandoening. Het label ‘leerstoornis’ suggereert voor mij dat er iets mis is met het kind, wat niet het geval is. Kinderen met dyslexie hebben gewoon een andere manier van denken, met unieke sterke punten en uitdagingen. Door dyslexie te zien als een leerstoornis, kunnen we het potentieel van kinderen met dyslexie beperken en hun zelfvertrouwen ondermijnen.

Het werkelijke probleem

Ik denk dat het werkelijke probleem niet het label is dat we aan dyslexie geven. Of het nu een leerstoornis of een neurologische aandoening is, het gaat erom hoe we erover denken en hoe we ermee omgaan. Laten we er samen voor zorgen dat we kinderen met dyslexie aanmoedigen en ondersteunen, ongeacht het label dat we aan ze geven. We kunnen hen uitleggen hoe hun hoofd werkt en helpen te begrijpen dat het oké is dat ze anders zijn. Want wat er toe doet, is dat elk kind gewoon uniek is, ongeacht hun uitdagingen met leren.

Dus of we dyslexie nu als een leerstoornis beschouwen of niet, is het belangrijk om kinderen met dyslexie te ondersteunen en hen de nodige middelen te bieden om zichzelf te zijn. Of het nu gaat om aangepaste instructie, extra ondersteuning of technische hulpmiddelen, laten we ons richten op het empoweren van kinderen met dyslexie en hen helpen om hun volledige potentieel te bereiken.