Durft jouw kind fouten te maken? En nog een betere vraag: durf jij dat ook?

jantineboone@jblearning.nl

Fouten maken voelt niet fijn, daarom doen we vaak alles om te voorkomen dat het gebeurt. We blijven in onze vertrouwde omgeving en doen niks buiten onze comfortzone om fouten te vermijden. Herkenbaar?

Ik weet nog goed dat ik ooit de lievelingsknuffel van mijn zoon was vergeten op pyjamadag! Zijn teleurgestelde gezicht deed pijn. Wat het nog erger maakte, was dat ik diezelfde ochtend een herinnering in de groepsapp had gestuurd om andere ouders eraan te herinneren de knuffels mee te nemen. Ironisch, toch?

De gedachten die door mijn hoofd gingen: “Hoe heb ik dit kunnen vergeten? Wat ben ik toch een slechte moeder.”

Misschien denk je nu, “Dat valt toch wel mee?” Natuurlijk weet ik met mijn verstand dat het vergeten van een knuffel me geen slechte moeder maakt. Maar op dat moment voelde het wel zo. En juist dat gevoel – dat we geen fouten mogen maken – is het probleem.

Voor kinderen werkt dit vaak hetzelfde. Een kind dat een 8 haalt op een toets, zal vaak alleen maar kijken naar wat er fout ging. Alleen een 10 wordt gezien als écht goed. Alles daaronder voelt als gefaald.

Voor kinderen met dyslexie is dit gevoel van falen nog sterker. Ze zijn zo bang om fouten te maken dat ze hun gedrag daarop aanpassen. Sommige kinderen vermijden zelfs toetsen of krijgen een black-out, uit angst om te falen. Zo ontstaat faalangst.

We leven in een maatschappij die zegt: “Je moet fouten maken om te leren,” maar als er daadwerkelijk fouten worden gemaakt, word je daar vaak op afgerekend. Kijk maar naar de media – fouten worden breed uitgemeten. Op social media doen video’s met iets dat fout gegaan is zelfs veel beter dan video’s waar alles goed gaat.

Op social media doen video’s met iets dat fout gegaan is zelfs veel beter dan video’s waar alles goed gaat.

Het probleem?

Fouten zijn nodig om te leren, maar niemand durft ze te maken.

Hoe kunnen we dit veranderen? Een growth mindset helpt ons een eind op weg. De mindset waarbij je denkt: “Ik kan het NOG niet,” en “Ik kan leren van mijn fouten.” Maar die mindset verandert niet automatisch je gevoel, en dat gevoel bepaalt uiteindelijk je gedrag. Hoe overtuig je je gevoel dat het oké is om fouten te maken?

Dat doe je door het te ervaren. Door te leren dat de beelden in je hoofd (zoals “iemand wordt boos” of “ze lachen me uit”) vaak niet eens uitkomen.

En daarom organiseer ik de Fouten Maken Moed Challenge. Deze challenge helpt jou en je kind om te ervaren dat fouten maken geen ramp is, maar juist moed vereist.

Ga jij deze uitdaging aan?

Hoe werkt het?

  • Elke week krijgen jullie leuke opdrachten (missies) waarbij je gegarandeerd fouten maakt.
  • Na elke missie reflecteer je samen met je kind. Dit maakt fouten maken bespreekbaar en laat zien dat het iets is wat iedereen doet.
  • Deel jullie ‘faal-momenten’ in de appgroep – met foto’s, video’s of verhalen – zodat we samen kunnen lachen, leren en groeien.
  • Het gezin dat het meeste heeft ‘gefaald’ én geleerd, wint een prijs en een oorkonde voor hun getoonde moed!

Waarom meedoen?

  • Fouten maken helpt kinderen (en ouders!) om zelfvertrouwen op te bouwen.
  • Je leert je kind dat fouten maken oké is, en zelfs iets om trots op te zijn.
  • Samen werk je aan meer zelfvertrouwen, in een veilige, ondersteunende groep.

Neem contact op voor meer informatie!